AGRA, FATÉHPUR SIKRÍ

Tadž Mahal-Agra
Tadž Mahal. Proslulá stavba Indie. Tadž Mahal znamená "Veliká Perla". Je to honosná hrobka pro císařskou manželku (Mumtázmahal - "Vyvolená paláce" - vlastní jménem Ardžumand Bánú Bégam - zemřela po porodu 14. dítěte r. 1631) velikého mughalského panovníka Šáhdžahána, stavěná mezi lety 1632-1653. Na nádherné stavbě pracovalo kolem 20 000 dělníků. Dodnes se neví, kdo byl architektem Tádž Mahalu, mnozí ale věří, že jím byl samotný císař Šáhdžahán, který již ve svém nezletilém mládí oplýval uměleckými sklony a navrhoval některé důležité stavby tehdejšího císařskéh dvora.

Tadž Mahal




Celá stavba je z nádherného bílého mramoru, který byl lámán a dovážen z Rádžastánu poblíž Džodpuru. Mramor je intarsií vykládán drahámi kameny, které tvoří jemné elegantní zdobné ornamenty inspirované súrami z Koránu či květinovými motivy. Podle plánů císaře měl na druhé straně řeky Jamuny stát druhý Tadž Mahal, tentokrát v černém provedení pro samotného císaře. Nicméně k jeho stavbě nikdy nedošlo, neboť císař byl násilně zbaven vladařského trůnu svým nábožensky radikálním synem, který se již nemohl dívat na rozmařilý a nábožensky tolerantní život svého otce. Uvěznil ho v agerské pevnosti a jediné, co mu ponechal, byl krásný výhled na Tadž Mahal. A tak v romantických myšlenkách následujících staletí císař dožívá svá poslední léta života (zemřel r. 1666) s jedinou radostí - výhledem na překrásnou hrobku své milovano manželky. Posmrtně byl pochován vedle své ženy v Tadž Mahalu.

Tadž Mahal - uvnitř



Vnitřek Tadž Mahalu - vlevo náhrobní kámen Šáhadžahána, vpravo jeho manželky, pro níž byla hrobka původně stavěna. Nádherná architektura a hra světel na pozadí bílého mramoru a krásných drahokamových ornamentů dělá opravdu velkolepý dojem víry ve věčný rajský posmrtný život. Též veškeré mřížoví kolem náhrobních kamenů je z jemně ornamentálně tesaného bílého mramoru.





Tadž Mahal


Ještě jednou nádherná císařská hrobka ze 17.stol. Tentokrát v poledním slunci. Předcházející snímky byly za slunce vycházejícího a ranního. Překrásná bílá stavba mění barvy s pohybem slunce na nebeské obloze. I tím je vyjádřeno něco z nadčasovosti stavby, která vede na listině nejkrásnějších staveb světa.




Fatehpur Sikrí - císařské město Akbara


Mughalská císařská pevnost v Agře - dlouholetého hlavního města indické mughalské říše. Na snímku detail syntézy architektury islámské s arch. tradičně indickou. Pevnost a zároveň císařský palác v Agře je rozdělen na různé pavilony, které jsou vystavěna jednotlivými mughalskými panovníky (Akbar Veliký - 1556-1605, Džahangír - 1605-1627, Šáhdžahán - 1627-1658). Poslední panovník, který inovoval a obohacoval celý palác, se přestěhoval do Dillí, kde založil nové sídelní město, které je dodnes hlavním městem Indie.



generálská hrobka - Agra

Hrobka Itimáduddaula (Mirzy Ghijátha Begy), vezíra císaře Džahangíra. Tento muž byl otcem oblíbené manželky Džahangíra, Núrdžahány, nejmocnější ženy mughalské říše. Traduje se o ní, že byla velice inteligentní a schopná organizátorka. Po smrti svého otce ona sama administrativně spravovala celou říši. Hrobku na obrázku postavila pro svého zesnulého otce a sama ji architektonicky navrhovala i vedla celou stavbu.



generálská hrobka


Detail stavby - nádherné drahokamové intarzie velice jemně a bohatě zdobí celé stěny překrásné hrobky.





Tadž Mahal od Jamuny







Ještě jednou Tadž Mahal - tentokrát od přilehlé řeky Jamuny z druhé srany. Večerní odrazy stavby v říční hladině dělají opět krásný dojem.







Tadž Mahal






Ještě jednou Tadž Mahal od Jamuny. Kde je nahoře (nebe) a kde dole (pozemský život)?









Tadž Mahal


Život na druhé straně Tadž Mahalu ve vyschlém řečišti řeky Jamuny. Opět klasický a častý pohled na život tradiční indické společnosti, ženy nosící na hlavách veškeré únosné náklady. Zde, pro zajímavost, u první ženy v pohybu, na vysokém nákladu na hlavě sušené kravince, které po celé Indii platí jako levné palivo na zátop při ohřevu domácností, či k venkovské přípravě pokrmů. Nádhera a luxus Tadž Mahalu a sušené kravince - typická kombinace Indie.



indické koberce







Výtvarné umění Indů. Na obr. bohatě pestrobarevně vyšívaný koberec, v tomto případě jako turistický suvenýr. Překrásné vyšívané koberce jsou oblíbeným exkluzívním artiklem Indie pro turisty. Páv, který je na koberci zobrazen, platí jako národní pták. Svým rychlým obnovováním ocasního pestrobarevného opeření je vnímán jako symbol neustálého pestrého koloběhu života z hinduistické víry v převtělování.



ind. koberce





Ještě jednou pestrobarevné vyšívané indické koberce.











indické artefakty




Jiné krásné artefakty rukodělné zručnosti indických řemeslníků. Dnes poměrně drahé suvenýry, dříve levné ozdoby do indických příbytků. Malované santalové dřevořezby.











ind. koberce






Ještě jednou paví motiv na závěsném ozdobném vyšívaném indickém koberci.






Fatehpur Sikrí - audienční síňFatéhpur Sikrí - císařské sídelní město vybudované Akbarem Velikým (1556-1605). Císař, který ci přál sídelní císařské palácové město v klidnějším prostředí, než je rušná Agra, se rozhodl vybudovat nové centrum muslimské mughalské moci v Indii, a tak zbudoval během své vlády na "zelené louce" nový komplex vládních budov asi 40 km od Agry. Nicméně celý projekt ztroskotal na nedostatku pitné vody. Město bylo během několika let z praktických důvodů opuštěno. Na snímku je tzv. Divání Chás - Trůnní sloup, který byl používán jako místo císaře pro interkonfesní náboženské disputace. Na jadnostlivých stranách konců kamenných paprsků, vedoucích od ústředního místa, sedávali pozvaní zástupci jiných náboženství, která byla v této době v Indii aktuální - zástupce Hinduismu, buddhismu, džinismu a křesťanský jezuita z křesťanské enklávy v Góe. Císař ve své nadkonfesní náboženské toleranci založil jakési nové interkonfesní náboženství "Dín-é-iláhí" = "božská víra", které mělo v jeho říši dát prostor všem místním důležitým náboženstvím a zároveň mezi nimi vybudovat jakýsi naddogmatický most víry v Boha.

Fatehpur Sikrí








Nejslavnější palác celého komplexu - Paňdžmahal - "Pětipodlaží". Tento centrální palác, postavený stejně jako celý palácový areál z červeného pískovce, sloužil zároveň jako místo náboženských meditací i povznášející relaxace. Pětiposchoďový sloupový palác je vystavěn v náboženské číselné symbolice, která má člověka spojovat s vesmírným Bohem stvořeným prostorem.