zpět v DILLÍ

A jsme opět zpět v Dillí, kde nám vyzbyl ještě jeden den k návštěvě
několika krásných míst. Na obrázku hrobka mughalského místokrále
Safdardžanga z let 1735-1774. Místokrál Safdadžang byl vládcem Avadhu
za nadřízené vlády mughala Muhammadšáha (1719-1748). Je to víceméně
poslední ze slavných mughalských hrobek v Dillí a v Agře. Je stavěna z
červeného a žlutého pískovce s bělomramorovnou intarzií. Je krásná, ale
na první pohled již postrádá oné starší eleganci hrobek Humajúna či
Tadž Mahalu.

Prezidentský palác (Ráštrapati Bhavan) v Novém Dillí. Palác je dílem
britského architekta Edwina Lutyense z let 1921-29. Lutyens byl pověřen
architektonickým návrhem nového vládního centra, které se na rozhodnutí
britského krále Jiřího V. stěhovalo z Kalkaty. Původně sídlo místokrále
(koloniální období), dnes sídlo indického prezidenta. Velkolepá stavba
měla být jakýmsi průsečíkem evropské imperiální architektury a
stavebním umění indickým. Nicméně působí až příliš evropsky a zdálky se
jen těžko odkrývají prvky stavebního umění Indie samotné. Před palácem
se tyčí 145m vysoký "Džaipurský sloup", dar džaipurského maharádži,
jehož vrchol zdobí veliká skleněná hvězda vyrůstající z bronzového
lotosového květu.

Obrovská kovová brána vedoucí do hlavního areálu presidentského paláce
je zdobena bronzovýmy znaky Indie. Historicky se jedná o hlavici
několika sloupů krále Ašóky (269-232 př. Kr.), na kterých
prostřednictvím slavnostních prohlášení nabádal své poddané k
všeobecnému míru a úsilí o ušlechtilost. Nejznámější hlavice je dnes
uchovávána v muzeu v Sarnáthu, je až obdivuhodně výbrně zachovalá a
znázorňuje patrně obrovskou moc starověkého panovníka (čtyři lvi
otočení do čtyř světových stran) a na podstavci zvířat kolo neustálého
koloběhu života (Ašóka byl nadšeným buddhistou) a čtyři symbolická
zvířata.

Brána Indie, postavená Lutyensem r. 1921 ve formě "vítězného oblouku",
je postavená na paměť 90 000 padlých indických vojáků ve službách
britského impéria za první světové války. Kromě toho je zde též 3 000
jmen padlých v indo-afghánské válce z r. 1919. Malý pomník za obloukem
připomíná padlé z indo-pákistánské války z r. 1971.

A nakonec ještě několik soch z indického Národního muzea. Jsou většinou
velice staré a znázorňují vytříbené umělecké nadání sochařů staré
Indie. Žel je nedokážu již přesně popsat, tak tedy jen vždy několik
poznámek, kdo je zde vlastně vyobrazen. Na tomto snímku je Buddha -
nadpozemsky klidný a majestátný.

Toto nedokáži ani přibližně identifikovat, nicméně sochy připomínají
zobrazování lidského těla v Indii kolem r. 1000.

Bronzová socha nějaké bohyně (snad Parvátí - manželka Šivy?). V každém
případě též starobylý doklad sochařské vytříbené zručnosti indických
umělců.

Bronzová krásná socha boha Šivy při svém slavném "kosmickém tanci".
Šiva, dynamický bůh ničení, zániku a plodnosti, nového vznikání, zde
tančí uprostřed kruhu z plamenných jazyků. Jeho tanec vyjadřuje
neustálý koloběh života, umírání a znovuzrzení, a zahrnuje v sobě
všechny vesmírné živly a síly, které tento koloběh života umožňují.

Bohyně Kálí. Kálí znamená v hindštině "černá" a bohyně dělá svému jménu
opravdu čest. Brodí se v krvi a ostatcích zmasakrovaných nepřátel, ve
svých početných rukou drží smrtonosné zbraně a uťaté hlavy poražených
protivníků.

Opět socha ženského božstva. Snad bohyně matka Ganga?

A zde již poslední indické snímky při cestě k taxiku, který nás vezl na
letiště ke zpáteční cestě. Pestrobarevný krámek v ulicích starého Dillí
s ozdobnými indickými textiliemi.

A ... SBOHEM okouzlující Indie!
(většina místopisných informací je převzato z
turistického průvodce Sever Indie od vydavatelství Rough Guides)