DILLÍ - Lal kila
(Červená pevnost), Sikhové, Kutub minar, chrám Baha´i, Humajunova hrobka
Muslimská
císařská architektura severní Indie ze 17. stol. Vyfocený detail je z
Lál kily - mugalského paláce (16.-17.stol.). Mramorová stavba
jednotlivých císařských pavilonů je zdobena barevnými drahokamy, které
jsou vkládány jako intarsie do mělkých lůžek vytesaných v mramoru.
Divání mahal - velká
audienční síň císaře. Uprostřed veliké sloupové síně z červeného
pískovce je mramorové nádherně zdobené podium, kde byl dříve císařský
trůn na přijímání audiencí u panovníka.
Hlavní
brána (nazývaná Lahori) do císařské mugalské
pevnosti Lál kila (Červená pevnost). Vepředu je val s vysokou mohutnou
zdí, pod níž byl vodní příkop, brána, podobně jako většina staveb je
zdobena kásnými do pískovce tesanými ornamenty, bílé kupole na
vrcholcích jsou z bílého mramoru. Celá stavba obrovské pevnosti byla
vystavěna v letech 1639-1648 za mughalského císaře Šáhdžahána,
stavitele proslulého Tádž Mahalu v Agře. Tento císař přeložil své
sídelní město z Agry do Dillí a postavil zde tuto císařskou residenci a
zároveň obrovskou pevnost (rozloha asi 2km čtver.) obehnanou hradbami
ve tvaru obrovského osmiúhelníku. Z jedné strany hradby přisedali k
řece Jamuně, ta však dnes teče o dost dále. Z Jamuny byla čerpána voda
do nádherného "rajského potoka", systému mělkých kanálů, fontán a
bazénků, které sloužili pro osvěžení, estetiku i zavlažování.
Skupina
duchovních náboženství Sikhů na nádvoří jejich
chrámu v centru starého Dillí. Sikhismus je poměrně mladé náboženství,
jeho zakladatelem je Guru Nának (1469-1539). Tn ve svém životě prožil
mystické vidění, které jej vedlo k tomu, aby založil náboženské
společenství, jež spojovalo dvě tehdejší hlavní vyznání severní Indie:
islám a hinduismus. Z islámu převzal výrazný monotheismus (víra v
jediného Boha), z hinduismu zase víru v reinkarnaci - koloběh životů
zvaný hindsky "sansára" a ve vykoupení z tohoto koloběhu ("mókša")
obětavým, láskyplným a hlubokou duchovností prostoupeným životem. Sikhy člověk pozná podle typických, obyčejně
jednobarevných, turbanů, duchovní nosí též za pasem tradiční zahnutou
dýku a dlouhé kopí. Ačkoli je sikhů v Indii zanedbatelné množství
(kolem 1%), zastávají díky své významné tradici vzdělání a bohatého
majetku, přední místa v politice i v indické armádě.
Rušná
ulice ve starém městě (Šáhdžahánádab v Dillí).
Cyklistické a motorové rykši, motorky, kola, auta, náklaďáky,
všudypřítomné krávy a samozřejmě obrovský nával pěších chodců, přednost
podle práva silnějšího, hlučnějšího a většího, spousta zápachů a
neustálá nejistota, do čeho šlápnete, či do koho (čeho) vrazíte a mnoho
dalšího, to je indická velkoměstská ulice. Lidé jsou ale kupodivu
velice klidní a přátelští (i když po vás neustále něco chtějí - mnoho
žebráků a dotěrných prodavačů a rykšáků), v Evropě by se asi v podobném
mumraji lidé "pozabíjeli". Po takové "procházce" po indické
frekventované ulici se člověk cítí značně vyčerpaný, je potřeba si na
ten zmatek zvyknout. Pokud se vám to podaří, objevíte i v tomto
"nesnesitelném" prostředí mnohou fascinující a nezapomenutelnou
atmosféru.
Indické ženy v pestrobarevném sárí. Ženy v Indii chodí
oblečené ještě v tradičním oblečení - elegantní sárí, či jednodušší
plášť s širokými kalhoty. Muži, hlavně ti mladší, již dnes chodí
oblečeni evropským stylem. Nicméně na venkově a pak starší generace
chodí i muži v tradičním obleku (kurta - dlouhá volná košile a padžámá
- široké kalhoty).
Muslimská severoindická architektura ze 13. stol. Fotografie je z
mešitového komplexu "Kutub minar", mešita, která dnes leží v
rozvalinách se jmenovala "Kuvvat al-islam", což znamená "Moc islámu".
Vede do ní vstupní brána "Alái Daráza", která je překrásně zdobená,
využívá se v ní kombinace červeného pískovce s bílým mramorem,též je
proslulá první klenutou klenbou v Indii.
Chrám víry "Baha´í" na okraji Dillí. Chrám je postaven ve tvaru květu
lotosu, je to moderní stavba z betonu, obložená mramorovými deskami,
obklopená geometricky působivým bazénem.
Humajúnova hrobka. Hrobku pro svého zemřelého manžela, císaře Humajúna
nechala postavit po r. 1564 jeho manželka vdova Hádži Bégam. Císař
Humajún vládl jako 2. mughalský islámský císař po svém otci Báburovi v
letech 1530-1556. V hrobce je pochován nejen sám Humajún, ale i více
pozdějších mughalských panovníků. Opět je vybudována v kombinaci
červeného pískovce a bílého mramoru. Její architektura je nesmírně
elegantní, umocněná krásným parkovým prostředím, které stavbu obklopuje.