DŽAIPUR, ADŽMER

Džajpur - maharádžův palác. Džajpur, od r. 1956 hlavní město spolkového
indického státu Radžastán, je se svými asi 2ma miliony obyvatel
nejlidnatějším městem severozápadní Indie. Přezdívá se mu též "Růžové
město", neboť již nedlouho po svém založení byl od maharádži vydán
příkaz, všechny domy natřít na růžovo. Dodnes je jádro starého města
celé růžové - nebo spíše oranžové. Město je poměrně mladé, bylo
založeno místním mocným maharádžovským rodem z nedalekého Ambéru v 1.
pol. 18. stol. Díky své ochotné spolupráci s muslimskými Mughaly vždy
prosperovalo a dodnes neztratilo svůj ekonomický i kulturní prim v
rámci Radžastánu.

Štuková výzdoba maharádžova paláce v Ambéru - královské pevnosti
nedaleko Džajpuru, dřívějšího sídla radžastánské metropole.

Havá Mahal - "Palác větrů" v Džajpuru. Svou fasádou bohatě zdobené
průčelí paláce přiléhajícího ke královské rezidenci, mělo zpočátku
vedle estetické funkce též důležitou funkci praktickou. Sloužil jako
pozorovací kulisa pro dvorní dámy, aby odsud nepozorovaně mohli
sledovat dění na hlavní městské bazarové ulici. Dnes je palácová fasáda
nejznámější budovou celého města a slouží již jen turistickým
prohlídkám. Přesto celková architektura stavby nic neztratila na své
orientální okázalosti, nádheře a plýtvavé bohatosti. Vše je opět z
červeného pískovce, i jemné mříže v oknech.

Luxusní doprava na dřívější pevnost a sídlo džajpůrských maharádžů
Ambér. Půlhodinová cesta od silnice do pevnosti po poměrně strmém svahu
je možno absolvovat na slonech ovládaných "mahauty". Jízda však stojí
přes 200,-Kč na naši měnu a není o nic rychlejší, než jít pěšky. Ale je
to krásný zážitek, kymácet se na poklidně se klébajícím slonu, s
krásnými výhledy do okolní kulturní krajiny.

"Náš slon" - zvířata jsou krásně pomalována na čelech, tvářích a
chobotech. Indové milují barvy a tvary. Malují si vše, co je možné a
estetické - ruce, nohy (hena), čela (santhal), domy, především vstupní
dveře a brány, vozidla - ta jsou pomalována jako živé bytosti v
pestrobarevných tónech.

Maharádžův palác v Ambéru. Audienční panovnická síň v hlavním traktu
paláce. Typické hindské architektonické prvky - sloupy s křížovými
hlavicemi, nesoucími plochou kamennou střechu. Vše je bohatě figurálně
i ornamentálně zdobeno.

Hejno hulmanů posvátných. V celém Radžastánu potkáme často celá početná
hejna opic hulmanů. Ti jsou na rozdíl od makaků méně drzí a agresívní.

Puškár - posvátné centrum Brahmova kultu a očistných koupelí ve svatém
jezírku. K místnímu náboženskému centru hinduismu se pojí romantická
legenda: bohu Bráhmovi zde spadla květina, jejíž pomocí se pokoušel
zabít zlého démona ohrožujícího život na zemi. Na místě dopadu této
mocné rostliny vzniklo jezírko, které je dodnes uctíváno jako posvátný
okrsek. Věřící sem přicházejí ze širokého okolí se očistit od své
škodlivé karmy.

Opět indické ženy, tentokrát v Puškáru, tedy víceméně na venkově. Při
práci (nosí palivo pro domácnost a vaření) a přesto krásně "svátečně"
oblečené.

Venkovský příbytek s připraveným obchodním vozíkem v pozadí pro prodej
v nedalekém městě. Venkovská indická zátiší jsou nesmírně inspirativní
jak pro focení, tak pro vnímání orientální atmosféry.

A ještě jednou podobný romantický motiv.

Indické děti v Adžmeru. Děti v Indii se velice rády fotí. Chodí ve
skupinách ze školy (většinou v uniformních oblečeních, aby se setřely
rozdíly mezi kastami) a kdekoli se v jejich blízkosti zastavítea chcete
fotit, hned vám, někdy až příliš ochotně, pózují.

Bůh Šiva. Zde ve zvláštním bronzovém vypodobení, bez jeho proslulého
trojzubce. Kobry, které se točí kolem jeho kolen, však neomylně
poukazují na jeho osobu.

Jemná a kaligraficky propracovaná výzdoba maharádžova paláce v
radžastánském Adžmeru. Zde opět indický národní motiv páva, symbolu
převtělování a nezničitelnosti života.

Architektura radžastánských paláců. Zde Adžmér. Obloučkovité klenby a
oblouky, pavlače a výhledové výklenky s bohatým dolním zdobením, vše z
kamene (pískovec).

Vnitřní výzdoba paláců. Pestrobarevné nástěnné obrazy z indické
hinduistické mytologie je vítaným motivem pro výzdobu vnitřních
bohatých místností paláců.