DŽAISAMLER, POUŠŤ
THAR
A zde již předposlední hisorické městské centrum, které jsme v Indii
navštívili. Džaisamler - hrdé puštní rádžpútské město. Snímek je z
malebných zákoutí starého města.
Ještě jednou staroměstské džajsamlerské zátiší. Život, jak už bylo
řečeno výše, se v Indii odehrává na ulici. Proto je tak pestrý a vděčný
na fotografování. Jen je škoda, že místní lidé se už naučili, že "za
všechno se platí", tedy i za fotografování. Vyplatí se tím pádem
teleobjektiv.
Hlavní
náměstí v Džaisamleru s hlavním průčelím místního pevnostního
maharádžovského paláce. Džajsamler se též nazývá "Zlaté město" a
skutečně dává čest své přezdívce. Nádherné paláce, bohatě a úžasně
jemně zdobené, provázejí každou procházku po starém městě uprostřed
hradeb pevnosti. Na snímku je vidět, jak bohatá je kamenická práce na
fasádách domů nejen těch prominentních. Žlutý pískovec, z kterého je
víceméně postaveno celé staré město, dává tomuto centru města zvláštní
"sluneční" atmosféru. Džaisamler byl založen r. 1156 ravalem (místní
označení pro mahrádžu) Džaisalem. Džaisamler byl téměř v neustálém
válečném stavu se sousedním Džodpurem a Bikánérém. Jeho válečné střety
se staly příslovečnými. Město e nesmírně hrdé na své předky válečníky.
Války měly svou zvláštní kulturu. Předem domluvené časy bojování byly
údajně věrně dodržovány. A tak se vojáci, kteří se před několika
okamžiky vzájemně nelítostně ohrožovali na životech, k večeru společně
shromažďovali ke hře, kdy se bavili, jakoby mezi nimi neexistovalo
žádné vážnější nepřátelství. Došlo-li k tomu, že město již
nebylo schopné se nadále bránit proti svému dobyvateli,
následovalo místní hrdé "džohar", což byla jakási rituální
hromadná sebevražda žen, dětí a starců před poslední zoufalou bitvou,
ve které měli zemřít až do posledního všichni místní bojovníci. Předem
však byla dohodnuta jakási smlouva s nepřítelem, která zajišťovala
pokračování maharávalova (místní král) rodu. Právoplatný následník
trůnu mohl v pokoji odejít do exilu, odkud se obyčejně později vracel,
aby opět získal město svých předků.
Hradby citadely od městské dolní silnice.
Podnikli jsme dvoudenní výlet do místní pouště Thar na velbloudech. Na
snímku pouštní rodina z místní vesnice, kterých je v poušti více.
Cestujete-li po poušti, vždy když projíždíte v blízkosti lidských osad,
při každé zastávce se kolem vás shromáždí množství především dětí,
které kromě peněz a sladkostí po vás budou překvapivě žádat
propisovačky. Zdá se, že zahraniční humanitární organizace se snaží v
oblasti budovat školy, aby místní negramotné obyvatelstvo hlouběji
začlenily do vyšších vrstev kulturního obyvatelstva.
Na takových velbloudech jsme se po celé dva dny pohybovali. Před
místním taxíkem (velbloudem) jsou opět typicky shromážděny místní děti.
Tak jako i všechny ostatní děti v Indii se i tyto velice rády fotí a
ochotně pózují na všechny chtěné způsoby.
Radžastánský pouštní pastevec. V tomto konkrétním případě se však
pouštní pastevec proměnil v malého turistického obchodníka s pivem.
Sehnat v Indii pivo není vůbec jednoduché - pro celou zemi platí
poměrně přísná prohobice alkoholu pro jeho velice destruktivní vliv na
místní obyvatelstvo. Nicméně turisté si dokáží své cestovatelské večery
těžko představit bez trochu oblažujícího moku. A tak i v této odlehlé
oblasti můžete pivo sehnat, nicméně v tomto konkrétním případě
samozřejmě předražené. 6 dcl nepříliš dobrého piva zde od tohoto
pohádkového pastevce dostanete za 70-80 Kč (dvakrát tolik indických
rupií).
Velbloudi, kteří se stali pro naše cestování pouští našimi věrnými
společníky, jsou velice milá zvířata. Velice klidní, dobře ovladatelní,
k cestování v sedle velice příjemní.
Klasický pohled na indické děti na venkově. Samozřejmě ty chudší.
Žebrající dědi vás budou při návštěvě Indie nerozlučně provázet na
všech místech. Proto je dobré mít s sebou neustále dostatečnou zásobu
sladkostí nebo drobných mincí.
Pouštní rodina tří generací. Bohatě ozdobené rádžastánské ženy, stále
ještě tradičně oblékané, děti již oblékané stylem evropským.
Rádžastánská pouštní žena z venkova. Krásné pestré oblečení, bohaté
ozdoby přes to, že lidé jsou zde převážně chudí. K tomu na snímku je
žena z vesnice "nedotknutelných", tedy ze společensky nejnižší kasty.
Zahraniční humanitární organizace se snaží tristní situaci těchto
nábožensky odepsaných lidí zvrátit. Staví jim nové školy, nemocnice,
posílá mezi ně vzdělávací a kulturní pracovníky, kteří se těmto lidem
snaží všestranně pomoci.
Starší muž z vesnice nedotknutelných.
Pouštní muslimský řemeslník. Výroba keramiky a hrnčířství se zde
odehrává stále ještě v podmínkách již po celá tisíciletí stejných.
Hrnčířský kruh je stále poháněn výhradně ručně, vypalování keramiky je
též výhradně přírodním palivem bez použití keramických pecí.
Opiový vítající obřad vesnické domácnosti. Ačkoli je požívání drog
v Indii oficiálně zakázáno, není to zákaz nikterak
působivý. Tak, jako i jiné zákony (doprava, obchod) je v Indii prodej
drog za určitých podmínek zcela veřejný. V retauracích některých měst
(především měst nábožensky posvátných) můžete zcela "oficiálně" dostat
marihuanu i hašiš v cukrovinkách, v nápojích. Samotné opium se podává
při návštěvě venkovských usedlostí, podobně jako naše "štamprle". Není
to však nijak silná a tedy ani nebezpečná dávka.
Venkovská rádžastánská venkovská usedlost. Hlava rodina při poledním
"rozjímání", zatímco ženy z domácnosti se točí kolem vaření a obsluhy
hostů.