Zámek v Jelgavě - zpět v Lotyšsku.
Barokní zámek byl v několiká po sobě následujících etapách vystavěn
jako sídlo Arnošta Jana Birona. Stojí na místě, kde stál dříve
středověký hrad řádových Livoňských rytířů a později renezanšní zámek
pro vévody Kurska, kteří byli politickými potomky Livoňského rytířského
řádu. Dnes je v zámku sídlo vysoké zemědělské školy, nicméně se zde v
přízemí vystavují rakve bývalých vévodů Kurska (pobřeží Lotyšska a
Litvy), jejichž prvním členem byl Gotthard Kettler (+1569) - poslední
velmistr Livoňského řádu a později první vévoda Kurska.
Križiu kalnas - "Hora
křížů" - litevský symbolický výraz svobody a náboženského přesvědčení.
Tradice křesťanského poutního místa sahá až hluboko do středověku (13.
stol.), nicméně jeho aktuální důležitost se obrací především k době
nedávné, do období sovětské okupace. Sovětští komunisté se snažili ve
svém protináboženském boji místo likvidovat (především ve dvou letech:
1961 a 1975) tím, že odstranili kříže, které na místo přinášejí zbožní
věřící. Nicméně vždy bezprostředně po tomto pokusu místo zbavit
náboženskéh rázu, byly bzprostředně stovky nových křížů Litevci na
místo jako náhrada za zničené opět přineseny. Hora křížů je nedaleko
města Šiauliai. U tohoto města byla Litevci r. 1236 poražena vojska
Mečových rytířů, což bylo pro řádové rytíře podnětem ke spojenectví se
silnějším řádem Německých rytířů. Němečtí rytíři byli definitivně
zbaveni své hegemoniální moci v Pobaltí r. 1410, kdy podlehli u
Grunwaldu (Tannenberg) /severní Polsko/ spojeným jednotkám Litevců a
Poláků.
Františkánský klášter z 90 let hned
za horou křížů, vpravo mramorový podstavec pro veliká kříž, který zde
byl umístěn na památku návštěvy papeže Jana Pavla II. v r. 1993. Oba
obrázky mají vnitřní souvislost - papež po své návštěvě Litvy inicioval
založení a výstavbu františkánského kláštera právě u Hory křížů, jako
výraz neustálé modlitby za smíření a křesťanskou jednotu evropských
národů - právě ve stínu Kristova kříže.
Kastytis
a Juraté. Jsme již v Palanze - lázeňském a rekreačním přímořském městě
nedaleko od začátku Kurské Kosy. Stará litevská báje vypráví o mýtickém
příběhu lásky mezi mořskou bohyní Juraté a lidským rybářem Kastytisem.
Božskému otci Juraté - Perkunasovi - se nesmělo nic o této romantické
lásce donést, vždyť přece se vůbec nehodí aby se božstvo zranitelně
zamilovalo do člověka. A tak se náš milenecký pár musel stýkat zcela
tajně - v podmořském paláci bohyně Juraté, který byl celý vybudován z
nádherných jantarů. Jak však tomu už tak bývá v mileneckých příbězích,
nakonec se před božským otcem jejich vztah neutajil. Rozzlobený
Perkunas uhodil bleskem do jantarového mořského paláce, ve kterém se
ukrýval Kastytis. Milenec jeho dcery byl zabit, ale i celý nádherný
zámek byl roztříštěn na nespočetné úlomky nádherného mořského kamene
(jantaru), z něhož byl palác vystavěn. Od té doby moře stále znovu
vyvrhuje, hlavně za prudkých bouří, na břeh celé kusy jantarového
mořského paláce bohyně Juraté. Sama bohyně pro smrt svého milence
dodnes hořce prolévá bohaté slzy, které se vzápětí též proměňují v malé
oblé jantary. Krásný poetický příběh o původu "baltského zlata".
Pohanská kněžka Biruté. Blízko dlouhé písčité pláže v Palanze narazíte
na 20m vysoký dunový kopec, na jehož úpatí stojí moderní dřevěná socha
ženy. Je to Biruté, podle ní je též pojmenován kopec a s její osobou se
pojí zajímavá pověst. Biruté byla pohanskou kněžkou, která svým věrným
pannenstvím uctívala své zasvěcení bohům a měla i s ostatními družkami
na starost péči o nikdy nehasnoucí posvátný oheň právě na tomto
vyvýšeném místě v dnešní Palanze. Jednou sem však zavítal litevský
kníže Kestutis, syn slavného Gediminase. Biruté ho svou krásou natolik
okouzlila, že se rozhodl překročit všechny posvátné zákonitosti a
pannenskou kněžku unesl. Ta se mu nakonec na jeho hradě v Trakai
podvolila a měli pak spolu několik dětí. Prvorozený byl nejslavnější
litevský kníže a vojevůdce Vytautas. Po manželově smrti se Biruté
vrátila na posvátný pahorek a svůj život pak dožila jako věrná
služebnice starým posvátným zvykům. Dodnes je mezi Litevci tato žena
symbolem věrnosti a vlastenectví.
Zámek místní šlechtické rodiny Tiškevičiusů, který ačkoli byl vystavěn
až kolem r. 1900, působí renesančním dojmem. Byl opravdu vystavěn v
neorenezančním slohu. Dnes hostí nejslavnější muzeum jantarů. Samotná
rodina byla vášnivým sběratelem jantarů. Jejich rozsáhlá sbírka byla o
po jejich vyvlastnění dále rozšiřována a od 60. let zde bylo zřízeno
Muzeum jantarů. Dnes je zde uchováváno kolem 25 tisíc kusů tohoto
vzácného drahokamu. Nejkrásnější jantary jsou vystavovány, částečně i
zlatnické výrobky tvořené z jantarů. V rámci výstavy je i suterénní
exkluzívní prodejna drahokamů a šperků z jantarů. Kolem krásný rozsáhlý
botanicky bohatý park.
Baltské plážové pobřeží v Palanze. Voda je však, ačkoli je srpen,
velice studená. Plavat se v ní dá jen opravdu pro otužilé. Většina lidí
se ve vodě jen krátce omočí, či zůstanou u osvěžujícího brouzdání
studenou vodou.
Nida - nejslavnější osada na Kurské
Kose (Kuronianský výběžek), blízko hranice s ruskou enklávou
Kaliningradu. Kurská kosa vznikala již před více tisíci lety, jako
písečná naplavenina, která se poznenáhlu uzavírala nad celým zdejším
pobřežím. Dnes tvoří jakýsi celistvý obloukovitý závěr nad
severozápadním pobaltským pobřežím. Je 98 km dlouhá a od 380m do 2,8km
široká. V Nidě je jedna z přírodních významných anomálií Evropy. Zde je
totiž největší evropská písečná duna (obr.).
Rekreační chata a portrétní
fotografie proslulého německého spisovatele Thomase Manna na okraji
Nidy. V tomto domě ztrávil umělec 2 letní období v letech 1930-32 a pracoval zde na
svém slavném románu Josef a jeho bratři.
Velká duna v Nidě (v pozadí). Krásná
krajina kolem (i obr. vpravo) objasňuje, proč tolik významných lidí a
umělců právě zde
hledali odpočinek, duševní povznesení či inspiraci pro svou tvorbu.
Juodkrante - "Černé místo" - pevnině
nejbližší osada, po Nidě 2. největší sídliště na Kurské Kose. V
polovině 19. stol. se místo stalo na zálkadě objevu velikého ložiska
jantarů, důležitým těžebním centerem tohoto drahokamu. Od r. 1860 do r.
1900 zde bylo vytěženo celých 95 tun jantaru. Po vyčerpání ložiska se
osada opět vrátila ke svému rybářskému zaměření.
Turisticky nejzajímavější je však dnes jakási "čarodějnická stezka",
vedoucí obloukem přes písčitou zalesněnou dunu nad městečkem. Zde jsou
ze dřeva vyřezány různé pohádkové a bájné bytosti - především čerti,
skřítci a čarodějnice. Je to jakási přírodní výstava litevského
řezbářského umění, které je v celé Litvě dodnes velice pěstěné.
Hnězdno
- historické a náboženské centrum starého Polska. Na obr. hnězdenská
katedrála, kde jsou pochovány domělé ostatky sv. Vojtěcha. Hnězdno bylo
od počátku polského státu hlavním městem Poláků. K jeho založení se
váže zajímavá legenda, která vypráví o kmenovém vůdci Polanů Lechovi,
který zde měl nalézt hnízdo bílého orla a na základě tohoto nálezu zde
založil hlavní osadu pro usazení svého kmene. Archeologicky je
zde
prokázané slovanské osídlení již v 8. stol. na Lechově vrchu. Od 10.
stol. je místo politickým centrem celé široké oblasti. Proslulost však
získalo až
návštěvou pražského biskupa Vojtěcha. Ten se zde zdržoval nějaký čas
před misijní cestou mezi pohanské Prusy, tehdy žijící na severu
dnešního Polska. Vojtěch zde byl zabit a jeho ostatky byly následně
přeneseny jako posvátné (Vojtěch - křesťanský mučedník) do Hnězdna. To
se stalo r. 997. Od té doby Hnězdno i polský stát nabývaly na významu.
Zde však pohnuté dějiny města nekončí. R. 1038 sem podnikl jakousi
zbožnou loupeživou výpravu český kníže Břetislav, který se chtěl
především zmocnit vzácných ostatků svatého mučedníka. To se mu, podle
jeho mínění, podařilo, a tak jsou dnes ostatky sv. Vojtěcha paradoxně
na dvou místech: v Hnězdně (stříbrný sarkofág dole) a v Praze
(katedrála sv. Víta). V každém případě se stal Vojtěch víceméně
nejdůležitější státotvornou osobností polského státu. Kníže Boleslav
Chrabrý jej prohlásil za hlavního národního patrona a Poláci se dodnes
hlásí ke sv. Vojtěchovi jako k hlavní misijní osobnosti, která jim
přineslo křesťanství.