SARDINIE 2007

mapa - naše cestaVe dnech 10.-22. září 2007 jsme se vydali autem na Sardinii. Projeli jsme jižním Německem, Švýcarskem a severní Itálií až do přístavu Janova, kde jsme se nalodili na trajekt, který nás během 12 hodin dovezl do sardinského přístavu na severozápadě ostrova - Porto Torres. A tady začalo naše objevování tohoto nádherného ostrova. Vydejte se snámi! Pro jednodušší a rychlejší orientaci v následujících stránkách a obrázcích - následující rozcestník: Celá cesta (pro silnější připojení); Sever ostrova (Costa Smeralda); Východní pobřeží; Jih ostrova s Cagliari; Západ ostrova.

Janov-trajektTady jsme všichni společně na trajektu, který nás přes noc veze z Janova na Sardinii. Jako méně solventní, ale zároveň toužící po kontaktu s širým mořem, nespíme jako většina pasažérů v kabinách, ale na plastových polohovacích lehátkách, které si dáváme na záď lodě, odkud je krásný rozhled na moře. Začátek plavby - to chce oslavit!

trajekt Janov-Porto Torres

Ještě večerní pohled na janovský přístav - a pomalu vyrážíme.

A jsme v Porto
Torres. První zážitky na Sardinii nejsou zrovna povzbuzující - při výjezdu z
Porto Torres - románská bazilikatrajektu jsme důkladně kontrolováni protidrogovou policií. Musíme všechno vybalit a do auta je vpuštěn cvičený pes. Samozřejmě se nic nenajde - ale policejní výběr zrovna nás z celého množství jiných aut nás trochu zaráží. Jedeme do centra a na malou snídani se usadíme u krásné románské baziliky (obr.).

bazilikaNásledně projíždíme značně průmyslovým přístavem do centra města, kde parkujeme v blízkosti nádherné románské baziliky, o níž ale v průvodci téměř nic nenajdeme. Je po ránu zavřená a tak se spokojíme s vnější prohlídkou a pak si dáme snídani se silnou kávou (vlastní zásoby).

castelsardo
Malebné městečko Castelsardo, tedy "sardinský hrad". Leží na severním pobřeží Sardinie na skalním ostrohu. Je sice nastaveno na turistický ruch, nicméně svou podmanivou ostrovní atmosféru malých sardinských městeček si stále zachovává.

castelsardoPohled na moře z
verandy jedné malé kavárny na hlavním náměstí. V bludišti úzkých uliček se dá potulovat v příjemném stínu a zároveň si "popovídat" s místními staršími ženami,
castelsardo

které často sedí ve vchodech do domů a pletou z mořského rákosí hezké košíky a pestrobarevné mísy. Ty je možno zakoupit ne sice za lidové ceny, ale předražené též myslím nejsou.

Na vrcholu skály a zároveň na nejvyšším bodě celého městečka se tyčí malý hrad, z jehož nádvoří je opět krásný výhled na moře s městskou zátokou.

costa paradiso
O kus dál, stále ještě na severním pobřeží ostrova, jsme zajeli se vykoupat na příhodně pojmenovanou pláž Costa Paradiso, tedy "Rajské pobřeží".

costa paradisoCosta Paradiso je jeden z nádherných úseků Costy Smeraldy ("Smaragdového pobřeží") na severovýchodě ostrova. Celé Smaragdové pobřeží je přírodně velice rozmanité a nabízí nespočet možností krásného koupání.

Voda je tu nádherně čistá a hraje barvami od sklovitě světle zelené po zářivě tmavě modrou. Koupat se zde je opravdu oblažujícím zážitkem.

costa paradiso

Costa Paradiso je lemována rozeklanými skalisky, mezi kterými jsou čas od času přírodně umístěny klidné zátoky i písečné pláže.

Ta nejnavštěvovanější písečná pláž je na tomto obrázku. Je druhá polovina září, tedy po letní sezóně, takže i tato atraktivní oáza koupání je poloprázdná.

Ve večerním slunci se krásně vyjímají skaliska, vyčnívající jako siluety dinosaurů z mořské mělčiny.

costa paradisoA tady ještě celkový pohled ze zpáteční cesty podél pobřeží. V pozadí je vidět opačný směr pobřežní cesty, na které je možno najít nespočet osamělých malebných zátok k nerušenému koupání.

costa paradiso

Zde zrovna jedna z nich ve večerním slunci. Přístup je sice kamenitý, ale klidné moře zaručuje bezpečnost vstupu do moře i výstupu z něj.

costa paradisoSkály pobřeží mají obyčejně žlutooranžovou barvu a zvláště ve večerním slunci (obrázek) se zabarvují do sytě oranžové, na některých místech až do okrově červené.

Ještě jeden pohled na přírodní krásu skalnatého a přitom přívětivého pobřeží, s kterým se s Costa Paradiso loučíme. Vyrážíme dál podél severního pobřeží ostrova.

S. Teresa Gallura
Santa Teresa di Galluro. Malebné malé přímořské městečko, které leží na jednom z nejsevernějších misů severní Sardinie. Na snímku opunciový "živý plot" u silničky vedoucí k moři.

Stará obranná bašta na skalním ostrohu nejsevernějšího pozemního výběžku Gallury. Moře je zde otevřeno směrem na sever, kde je možno vidět siluetu nedaleké Korziky.

Opět rozmanité skalnaté pobřeží se smaragdově zelenomodrou vodou v odstínech podle hloubky moře. Jen s tím rozdílem, že zde silněji fouká z otevřeného moře.

S. Teresa Gallura

Zde, i na předcházejícím obrázku, je dobře vidět na horizontu moře pobřeží nedaléké Korziky, z jejíž strany fouká silný vítr. Tak silný, že se nám do vody příliš nechtělo.

Ve východní zátoce Gallury je přístav, z kterého vyplouvají lodě na Korziku (a opačně).

Moderní socha Panny Marie ze světlého vápence vévodí kromě bašty v pozadí skalnímu výběžku misu.

S. Taresa GalluraZ plošiny u sochy je krásně vidět jižní pobřeží blízké Korziky, kde se kupí mračna, z nichž máme trochu strach. Nicméně neopodstatnělý. Po celých 14 dní našeho cestování jsme nezmokli a užívali jsme si převážně příjemného slunečního počasí.

S. Teresa GalluraJeště poslední záběr skalnatého pobřeží Gallury se smaragdovým mělkým mořem a s městečkem se loučíme. Jen si ještě projdeme několik z četných místních krámků se suvenýry (různé výrobky ze sardinského korku a jiné "zbytenosti").

Capo TestaCapo Testa. "Mis Hlava" - nejsevernější ostrovní skalní výběžek do moře. Má nádherné skály, které jsou větrem a vodou zaobleny a zároveň tvoří ty nejroztodivnější tvary, které zde příroda přímo umělecky vytvořila.

Capo Testa
Cesta k malé pláži u moře, lemovaná rozmanitě tvarovanými skálami. Capo Testa je mysticky podmanivé místo. Ve  večerním přísvitu se jeho tajemná atmosféra ještě stupňuje.

Maják Capo Testa na nejvyšší skále blízko k moři.

Capo TestaA tady jsme již sestoupili k příjemné, mezi skálami skryté, pláže u moře. K večeru zde už bylo jen pár lidí, kteří se postupně zcela rozešli a tak jsme tu zůstali s příjemným koupáním celý podvečer až do soumraku sami.

Capo Testa

Rozmanité tvary zaoblených granitových skal jsou dobře viditelné na tomto snímku, pořízeném z naší malé pláže.

Pohled z pláže na širé moře proti večernímu slunci. Plavání je zde romantické - všude z vody vyčnívají zajímavé skály a balvany.

Porto CervoPorto Cervo - "Jelení přístav". Městečko s velikým turistickým přístavem plným jachet, je výletním centrem Smaragdového pobřeží. Koupání zde díky přístavnímu využití zálivu není příliš dobře možné, ale procházka po městečku stojí za to.

Porto CervoKostelík v Porto Cervo je poměrně nový (postaven jen před několika desetiletími). Úmyslně byl vybrán tento zvláštní styl, který má navodit atmosféru venkovského sardinského prostředí. Kostel je zasvěcen Panně Marii a nese jméno Stella Maris, tedy "Hvězda mořská".

Portiseo

Příjemná pláž s hrubým pískem o kus dál. Tady jsme si vynahradili koupání, které v Porto Cervo nebylo možné.

Golfo Aranci
Severovýchodní pobřeží Sardinie se skalnatým zálivem, který zároveň sloužil jako kotviště pro luxusní jachty. Zdálo se, že se schyluje k bouři, ale po nedlouhém dešti se počasí opět vyjasnilo.

Cala GononeCala Gonone. Přírodně krásný kout Sardinie, který byl donedávna po souši odříznut od okolního světa. Přístup byl možný pouze po moři. Dnes sem vede silnice, která projíždí skalním masivem tunelem. Na snímku kamenité pobřeží a poměrně živé moře - hodně fouká z otevřeného moře.

Cala Gonone

Pohled zpětně k městečku Cala Gonone. Kolem jsou prudké skály, které vyrůstají strmě přímo z moře.

OlienaOliena - z Caly Gonone jsme se rozhodli, že podnikneme výlet do hornatého vnitrozemí ostrova, do pohoří Gennargentu. Večer jsme si prohlédli městečko Oliena, kde údajně donedávna bylo jedno z hlavních sídel horských banditů, kteří organizovanými loupežemi ohrožovali okolí. V pozadí je hřeben pohoří Sopramonte se svým nejvyšším vrcholem Monte Corrasi (1350m).

NuoroA zde jsme již v Nuoru, největším městě celé hornaté oblasti sardinského vnitrozemí. Naše polední procházka po tomto městě nás poučila o místním způsobu života. Na trhu se dalo koupit všelicos a byl zde samozřejmě značný ruch. V ostatních částech města však vládl nerušený klid popolední siesty. Jen tu a tam skupinky starších pánů s černými klobouky, kteří poklidně klábosili a pozorovali okolí.

NuoroCo se nám však nejvíce líbilo na místní městské architektuře, byly nástěnné obrazy, kterých je možno ve městě nalézt vícero. Někdy navozovaly dojem virtuálního členění jinak ploché zdi (minulý a následující obr.), jindy, jako zde, vyjadřovaly něco z událostí ve městě. Na obr. je procesí s Janem Křtitelem, právě naproti kostela, který je tomuto světci zasvěcen.

Nuoro

No a tady - řekli byste, že jedná zcela o iluzorní nástěnnou kresbu? I otevřené dveře i balkon i "kamenné" zdivo jsou pouze nakresleny.

NuoroZ Nuora jsme podnikli výlet do hor (v pozadí). Celá oblast se nazývá Barbagia (z latinského názvu "Barbaria", tedy barbarské území). V horách jsme potkávali jen místní lidi a k tomu opravdu jen velice řídce. Celé pohoří není vysoké (nejvyšší hora Marmora je "jen" 1834 m nad mořem), ale svou divokostí a turistickou "neobjeveností" skýtá krásný zážitek turismem nedotknutého prostředí.

ArbataxArbatax - průmyslové (papírny) a turistické městečko asi ve středu východního pobřeží ostrova. Je proslulé především svými Červenými skalami - na obr. - které jsou ale velice blízko neupravené průmyslové oblasti (v zádech). Takže obr. tak trochu klame. Nicméně koupání u červených skal nebylo špatné.

Villaputzu
Cestou do Cagliari na jižním pobřeží ostrova. Je horko a už "dlouho" jsme nepoctili sardinské moře svou návštěvou. Jdeme to napravit ještě před návštěvou hlavního sardinského města.

CagliariA tady už jsme v Cagliari - hlavním městě Sardinie. Cagliari leží na jihu ostrova uprostřed široké zátoky. Je to největší město na Sardinii, žije zde téměř 250 tisíc obyvatel. Je zároveň centrem průmyslu i obchodu a vlastní největší ostrovní přístav. Na obrázku je staré město se svým starým opevněním, které vybudovali obyvatelé italské Pisy.

Cagliari-dómKatedrála v Cagliari. Vstupní průčelí dělá dojem raněstředověkého románského stylu, nicméně je v této podobě zhotoveno až ve 20. stol. podle pisánských způsobů sakrální architektury. Samotný chrám však byl postaven již ve 13. stol., ale v průběhu věků byl mnohokrát upravován a přestavován.

Cagliari

Vstupní portál do dómu je zvrchu zdoben románským vlisem, který ještě nese některé prvky pocházející z vrcholného středověku.

CagliariHradby kolem starého města směrem k moři. Vlevo nahoře je Torre San Pancrazio, jedna ze dvou středověkých obraných věží města, které nechali vystavět Pisánci, kteří kol. r. 1300 získali město na úkor Janovanům a následně jej řádně opevnili.

Cagliari-dómJedna ze dvou kamenných kazatelen v zadní části katedrály, která pochází z románské doby (13. stol.). Byla původně zhotovena od pisánského umělce a byla určena pro dóm v Pise. Nicméně později byla darována městu a katedrále v Cagliari a dnes zdobí jako kamenický skvost místní hlavní kostel.

Cagliari-dómPohled na strop hlavní lodi směrem k presbytáři. Kostel je stavěn ze žlutobílého vápence a bohatě zdoben barevným mramorem. Na stropě jsou barokní fresky.

Cagliari-dóm
Podlaha dómu a jeho kazatelna jasně vypovídají o kamenickém umu a velikém bohatství, které si můžeme v chrámu nerušeně prohlédnout. Bílý, žlutý, oranžovočervený a černý mramor je zde technikou intarzie umě kombinován do harmonických tvarů.

Mramoroví románští lvi, kteří "podpírají" podestel presbytáře, jsou též dílem stejného umělce a původně určeny pro stejný kostel, jako kazatelny vzadu (výše) - tedy pro dóm v Pise.

Pohled do příné lodě katedrály s mramorovým zábradlím presbytáře, vápencovými sloupy a stropní freskou.

PoetoPláže v "Poetto" - turistické čtvrti města na východním pobřeží. Po celodenní prohlídce města si zde užíváme příjemný podvečer na poloprázdné pláži s možností krásného koupání. Jsou zde dokonce volně přístupné i sprchy se sladkou vodou - komfort, který jsme nikde jinde neměli. V pozadí skála se zříceninou tvrze Sella del Diavolo (ďáblovo sedlo), k němuž se pojí legenda, že zde byl archandělem Gabrielem poražen ďábel a následně svržen do mořských hlubin.

Su Nuraxi"Su Nuraxi". Nejzachovaleší "nurago" na celém ostrově, asi 50km severně od Cagliari. Nuraga, kterých je rozeseto po ostrově několik desítek, jsou starověké opevněné hrady, které sloužily jako poslední útočiště v době váleného ohrožení. Byly stavěny původním obyvatelstvem (Sardové) mezi lety 2000-1500 př. Kr. a některé se dodnes podivuhodně zachovaly. V popředí jsou zbytky kamenných obydlí z pozdější doby (Kartáginci, Římané).

San Giovanni di SinisSan Giovanni di Sinis - raněrománský kostelík ze 6. století je pravděpodobně nejstarším křesťanským chrámem na Sardinii. Leží blízko poloostrovního výběžku do moře (níže), kde bylo do roku 1070 relativně veliké město Tharros (20km západně od Oristana), jehož ruiny jsou dodnes dobře zachovalé.

Capo S. Marco

A zde je severozápadní pobřeží poloostrůvku Sinis se svým krásným, i když velice neklidným (silný vítr, veliké vlny) pobřežím.

C.S.Marco

Rozbouřené vlny se zapadajícím sluncem - ze stejného místa.

Pohled směrem na jih, kde starověké město Tharros leží. Na horizontu je skalnatý ostroh, na jehož nejvyšším pahorku je postavena středověká opevněná bašta.

Několik snímků pro atmosféru zdejšího krásného místa.

C.S.Marco

Pohled směrem do vnitrozemí - k Oristanu.

Slunce se pomalinku přibližuje k obzoru - je kolem 19.00hod a poměrně chladno.

Ani takto rozbouřené vlny nebyly pro některé z nás překážkou, aby se i v chladném silném větru nevykoupalo.

C.S.Marco

Klasický západ slunce nad mořem - foceno od tvrze.

C.S.MarcoNa opačnou stranu je vidět celý úzký pevninový výběžek, který chrání východní stranu poloostrova od silnýh větrů. Právě tam bylo vystavěno starověké město Tharros, které bylo obydleno po celou dobu od 8. stol. př. Kr. do r. 1070 po Kr.

AlgheroAlghero - rušné přímořské městečko na severozápadě ostrova. Zde využíváme poslední příležitosti, abychom si nakoupili suvenýry, jež nás budou i nadále upomínat na tento nádherný ostrov. Nabídka je hojná! A nad to má městečko opravdu krásnou starobylou atmosféru. Ve 14. stol bylo město dobyto a získáno Španěly, kteří jej náležitě stavebně "vyšperkovali", tekže se mu začalo říkat Barcelonetta (malá Barcelona).

Capo CacciaCapo Caccia ("Lovecký mis") na severozápadním výběžku ostrova. Zde činíme poslední zastávku před odjezdem ze Sardinie. A stojí za to! Výběžek do moře je tvořen mohutnými vápencovými deskami, které se kdysi zlomily a naklonily a dnes tvoří krásný přírodní útvar.

Capo Caccia
Celý zlom je na své nejvyšší hraně kolem 150m vysoký a spadá kolmo do tmavomodrého moře. Kolem jakoby rozházené skalnaté balvany uprostřed mořské hlubiny.

Zde je dobře vidět sráz spadající do vody, doprava pak pozvolný svah na druhou stranu neširoké šíje.

Ještě detailní pohled na jeden ze skalních balvanů uprostřed neklidného moře - a ...

Capo Caccia... a s tím se loučíme s tímto přírodně krásným a dosud do značné míry turisticky neobjeveným ostrovem. CIAO SARDINIA...!